Tuesday 7 August 2012

Novel Review: Murtad by Hasrul Rizwan

Assalamualaikum w.b.t. kepada semua blogger-blogger yang terserempak blog ni. Mekasih datang blog kite, nanti kite terjah blog awak tau. :D

Ehem ehem, hari ini buat pertama kalinya ehem dalam sejarah aku nak review novel. Ehem buku pertama Fixi yang aku beli ehem ehem ehem dan ehem. Kaki terketaq-ketaq jugak nak review ni, maklumlah pestaim. Walaupun dah banyak novel aku habis pulun tak pun separuh pulun tapi ni pestaim weh. Dah tu pulak novel yang bercirikan pulp fiction. Pasal selama ni aku baca novel jiwang komedi. Dah cakap banyak-banyak ni wa tak tau nak mula dari mana. JILAKE.

sebat gambar dekat gugel

Mai mai baca dulu sinopsis.

Adam terus menekan punat pada briefcase hitam lalu dibukanya perlahan-lahan. Adam terbelalak. Akhil terlopong. Masing-masing berganjak ke belakang.
Dua pucuk pistol automatik berkilatan hitam, sekeping envelop, kunci kereta dan juga sejumlah wang tersedia di dalam beg yang terpelahang buka. Adam menutup kembali beg itu. Matanya terpejam rapat. Akhil menelan liur.
"Kerja gila apa sebenaqnya ni... ha??" Akhil bertanya keras.
"Ini adalah kerja untuk agamamu. Benar. Seperti yang kamu fikir dan apa yang kamu lihat sekarang."
"Hang nak suruh kami buat apa? Bunuh orang?"
"Ya."
"Nakharrom."
"Kamu akan diberi tugas untuk membunuh orang-orang yang MURTAD."

Kisah 2 kembar seiras yang bernama Adam dan Akhil berasal dari Utara datang ke Ki Il untuk cari kerja. Banyak la insiden berlaku kat mereka berdua ni. Mereka berdua ni diberi tugasan untuk membunuh orang-orang murtad. Hah apa yang aku suka pasal novel ni kan, jalan cerita yang tak berat sangat tapi masih mampu membuatkan aku berdebar-debar macam orang giler untuk ketahui kisah selanjutnya. Diorang pakai loghat utagha. Tuuuu diaaaa mula-mula aku agak blank jugakkan tapi lama-lama dah sebati dalam diri aku ni. Dan aku perasan kembaq 2 ekoq ni selalu sebut 'Nakharrom' dan 'Dejey'.

Last aku bagi novel ni 5 bintang! Tapi ending dia macam tergantung. Aku masih tertanya-tanya apa yang terjadi dengan pada abang Pos Laju bernama Joe tu sebenarnya? Jeng jeng jeng mungkin akan keluarnya Murtad 2. Mana la tahukan? Ewah suka hati kau je.

Dah itu jelah aku boleh citer. Kang pepanjang tulis boleh spoil jadinya, walaupun tak panjang mana pun ulasannya. Pada mereka yang belum beli, aku sarankan korang beli. Siyes tak rugi. Harga pun cuma RM19.90. Beli online je senang brader, ko order, bank in duit, abang pos laju hantar and done.

*Dalam kesempatan ini aku nak ucapkan tahniah kepada Dato' Lee Chong Wei yang berjaya meraih pingat silver untuk Malaysia. Takpe Chong Wei, tak menang pingat emas takpe. Sebab anda sendiri itu emas bagi kami semua, and we are so proud of you. An ESPN commentator said this: "Skills win you medals, but attitude wins hearts". True story bro.

6 comments:

fadh leyanie said... [Reply to comment]

buku terbitan fixi tajuk semua ringkas..jalan cerita boleh tahan..

Unknown said... [Reply to comment]

buku keluaran fixi mmg best...CEKIK dah bace belom??

Al-Iman Lee said... [Reply to comment]

@fadh, kan? suka buku Fixi! XD
@piko, belum. tapi tgk orang len review cam best je :D

Nadia Elena said... [Reply to comment]

wahhhhh best2!! ^_^

Al-Iman Lee said... [Reply to comment]

@nadia, mai mai beli kak. Fixi.com ade jual :D

Unknown said... [Reply to comment]

Bagus wei sebab minat membaca ^__^. Cam saya plak set setahun atleast 2 novel habiskan.