Thursday 11 April 2013

Kawan Aku Hantu 3


Ren yang sudah lama melepak di situ masih mencangkung sambil tangannya berpeluk tubuh. Dari awal sampai akhir dia sudah menyaksikan movie KL tak berapa nak gangster tadi. Dari situ jugak dia sudah memerhati beberapa perkara. Agaknya masyarakat Malaysia dah tak prihatin kot. Punyalah minah tu terpekik terlolong-lolong mintak bantuan, korang boleh buat dekk je. Apalah salahnya korang bergabung tenaga, pi serang mamat gangster tadi. Kan sedap mata memandang.

Tanpa strategi Ren berlari-lari anak menuju ke arah mereka.

Mellina terlihat seorang gadis menuju ke arah mereka. Mengenakan tudung labuh yang menutupi dada, memakai kasut sneakers, dan sweater hitam berhood cukup menunjukkan betapa sempoinya dia. Tetapi kenapa dia datang ke sini? Nak jadi hero sangat ke?

Ren terus menghayunkan kayu yang dikutip dengan kuat ke arah abang botak itu setelah sampai ke tempat kejadian. Terlepas tubuh Mellina dari pegangan botak. Dia berlari dan menyorok di belakang Ren dengan ketakutan. Ren pelik.

Botak terpinga-pinga.

"Zai, apasal kau pukul aku?!" tanya botak kepada gengnya bernama Zai yang sejak awal lagi duduk di belakang botak.

"Bos, sumpah saya tak pukul!! Saya tak buat apa pun!!!" Zai angkat sumpah. "Argh!!!" sebentar kemudian badan dia tersungkur jatuh ke tanah. Diikuti dengan member yang lain. Semuanya cedera parah.

"Siapa kau?!" herdik botak. Ketika itu dengan tiba-tiba badan dia menerima kesakitan. Di kepala, dan di belakang. Botak menjadi kalut dan berpusing di sekeliling kawaan itu.

"Hantu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" Botak menjadi takut dan meninggalkan tempat tersebut.

Ren memandang tepat ke arah anak mata Mellina dengan tenang. Dia melihat mereka yang ingin membeli-belah di pasar berlari bertempiaran. Takut?

"Thank you! Awaklah penyelamat saya!" Kata Mellina bersungguh-sungguh. Ren hanya berdiam. Dia memandang kereta proton saga flx berwarna gold di hadapan. Kereta tu.... bukan ke kereta tu yang rempuh aku kat jalan 13 D Selayang Baru ke haritu? Hatinya tertanya-tanya.

"Macam mana kau boleh nampak aku?" Tanya Ren yang menggunakan kata ganti nama diri aku-kau. Dia lebih selesa begitu.

Mellina geram. Amboii gangster nya. Tak padan dengan muka comel. Pakai aku-kau dengan aku pulak tu.

"Apa maksud awak?" Tanya Mellina sambil tersenyum yang dibuat-buat.

"Bangang abadi." Kata Ren selamba.

"Excuse me?!" Kata Mellina pula.

"Aku tanya kau macam mana kau nampak aku? Kau ni bangang sangat tahap abadi ke sampai aku kena repeat dua kali soalan tu? Herrrrrr....." dia mendengus kuat.

"Of course la saya boleh nampak awak. Awakkan kat depan saya ni. Mungkin saya ni bangang tapi mata saya ni tak buta tau." Kata Mellina yang memulangkan paku buah keras.

So dia boleh nampak aku? Dia tersenyum sumbing.

"Apa yang boleh saya buat untuk balas budi awak?" soal Mellina. Mungkin budak di hadapan dia ini sangat annoying, tetapi jangan lupa dia yang telah selamatkan nyawa dia.

"Maksud kau?"

"Saya sanggup buat apa-apa saja untuk balas budi awak." Muka Mellina serius.

"Sungguh?" Ren ingin kepastian. Mellina mengangguk. Wah ini baik punya offer.

"Baiklah, tapi sebelum tu aku bagi kau dua options. Samada kau tarik kata-kata janji tadi, ataupun nak teruskan. Sebab aku tak nak kau menyesal kelak nanti."

Mellina terdiam. Kemudian dia bersuara.

"Saya tetap nak balas budi awak."

Ren senyum.

"Kalau macam tu, aku nak tinggal dekat rumah kau."

"What??"

'What what... aku tumbuk kau masuk wad karang baru tau.' Ren berkata-kata dalam hati.

"Kau pekak ke? Aku nak tinggal kat rumah kaulah!!" Jerit Ren di tepi telinga dia.

"Tapi kenapa?" kenapa mesti die tumpangkan budak ni kat rumah dia???

"Sebab kau kata, saya sanggup buat apa-apa saja untuk balas budi awak." Dia mengajuk kata-kata Mellina tadi.

"Tak nak!" noktah. Sekeras-kerasnya.

Ren mengeluh. Sebab tulah dia memberi dua pilihan kepada Mellina tadi.

"Tak nak? Then I'll make your life miserable. Mula saat ini, kat pasar ni jugaklah aku akan susahkan hidup kau! Selagi kau tak tunaikan janji, selagi tu aku akan buat kau macam orang gila. Kau tengoklah." Kata Ren dengan nada serius. Pantang betul dengan orang yang tak tunaikan janji ni.

Mellina terpempan dengan kata-kata Ren. Kenapa dia ni bersemangat sangat?

No comments: