Thursday 2 August 2012

Yang muda kena hormat yang tua.

Assalamualaikum.

Selamat menyambut bulan Ramadhan. Hip hip phuihhhh...! Dah masuk hari yang ke tiga belas berpuasa baru nak ucap. Sorry babe, rasa hidup macam hilang arah tanpa tujuan bila SPM nak dekat. Konon-kononnya baru sempat nak jenguk blog walaupun hari-hari online facebook. Tapi takpe, asal ucapan tu ikhlas. Kau boleh toreh dada dan scan kalau tak puas hati.

Ni guwa nak citer pasal adab la. Wahhh kau, Pendidikan Agama aku tak bagus mana pun. Tapi kalau bab adab boleh je score, sebab tak payah sengsara baca buku. Cuma bagi jawapan yang masuk akal.

Selalu bila bukak topik tentang adab menghormati mesti ramai anggap yang kita kena respek orang tua. Betullah jugakkan? 'Yang tua dihormati yang muda disayangi' Kata-kata yang selalu ustazah aku sebutkan. Sebab itu jugak apa yang aku diajar masa sekolah dulu dan masih dipraktikkan sampai.. sekarang.. kot?

Aku rasa statement ni macam mitos semata-mata je, sebab pada pandangan aku, kalau orang tu hormat kita baru la kita hormat dia dan boleh dibuat geng. Sama macam dia, kita hormat dia, dia hormat kita balik. Tak tau la korang berfikiran macam aku gak ke tak.

Cuba pikirkan, kalau orang tua tu kuanghajo dengan kita, aku tak rasa macam nak hormat dengan dia pun. Tak rasa pun macam nak senyum-senyum sengih seghopa beruk mak yeh kat die. Aiseh aku citer pepanjang ni kau paham tak? Aku tak gheti nak explain secara lebih detail.

So kesimpulannya wahai kakak, abang, adik, makcik, pakcik dan tak lupa jugak wahai kau datuk dan nenek! Kita kenalah hormat antara satu sama lain tak kira agama, lain bangsa, lain kulit warna, lain umur, lain species aku tak tahu termasuk ke tak.

-Yang dihormati akan dihormati-

4 comments:

Hanna Nabiella said... [Reply to comment]

yupp, hanna pantang betoi kalau ade yg kurang ajow nie..hee, geramm3! *buat muke garang* hoho..follow~
jemput singgah.. :)
http://farhanabiella.blogspot.com/2012/07/100-untuk-sekali-daftar-prelaunchx.html

Hanna Nabiella said... [Reply to comment]
This comment has been removed by the author.
Cik Itah said... [Reply to comment]

gud luck spm :)

Al-Iman Lee said... [Reply to comment]

@Hanna, kan? heeee
@SH, mekasih :DD